The Revenant se estrenó en cines en el año 2015 con un gran éxito en taquilla y crítica. Es la película con la que Leonardo DiCaprio se llevó su primer Oscar al mejor actor, además de ganar otros premios de la Academia y más certámenes. La historia del filme fascinó y sobrecogió a partes iguales a la audiencia por la crudeza de los sucesos y la excelente forma de mostrarlos del director, Alejandro González Iñárritu. Sin lugar a dudas, The Revenant se ganó un lugar en el cine biográfico y en la memoria del espectador, como una de las adaptaciones a la gran pantalla mejor llevadas de los últimos años. Pero, ¿qué hay de cierto en la historia argumental? ¿Fueron verdad todas las escenas de sufrimiento y supervivencia al límite? La respuesta es sí, o al menos, parte de ellas. The Revenant se basa en la novela homónima del autor Michael Punke, que describe las experiencias de vida de Hugh Glass a principios del siglo XIX.
Glass está considerado un personaje histórico de cierta transcendencia en la época en Estados Unidos, en este caso interpretado por DiCaprio. La película desarrolla los sucesos acaecidos entre 1822 y 1823 en una expedición hacia el valle del río Yellowstone por el río Missouri. Viaje que termina complicándose terriblemente por el ataque de un oso grizzly y que deriva en una de las historias de supervivencia más épicas de la crónica estadounidense. Este es el caso real.
El cazador y explorador Hugh Glass
Aunque los primeros años de la vida de Hugh Glass son desconocidos, se cree que nació en Pensilvania en 1783.
Glass fue explorador, cazador y comerciante de la frontera de Estados Unidos, conocido especialmente por sus hazañas en el lado oeste del país a principios del siglo XIX.
Hugh Glass trascendió en la historia norteamericana por la extensa documentación que existe acerca de sus campañas como explorador y sus expediciones a lo largo del río Missouri en lo que hoy son los estados de Dakota del Sur y Montana.
Su aventura más importante y conocida es el trayecto de vuelta de su excursión por el río Missouri, después de haber sido atacado salvajemente por un oso grizzly. Esta historia fue retratada, además de en la película The Revenant, en otra titulada Man in the Wilderness en 1971.

Fuente de la imagen: LifeStyle
La expedición por el río Missouri
En el año 1822, el general William Henry Ashley, comerciante de pieles y político estadounidense, publicó un anuncio buscando emprendedores interesados en ascender el río Missouri en una expedición de uno a tres años.
Hugh Glass fue uno de los que participaron en la misión propuesta, junto a otros cazadores de la zona que formaron el grupo conocido como Ashley’s Hundred. Los Cien de Ashley. Entre ellos se encontraba John Fitzgerald, interpretado en The Revenant por Tom Hardy, el antagonista.
El recorrido se había previsto remontando el río Missouri hasta el valle del río Grande y más tarde el valle del río Yellowstone, en la zona que actualmente ocupa Dakota del Sur.
El ataque del oso grizzly a Hugh Glass
Tras ciertos encontronazos con la tribu de los arikaras, Hugh Glass se cruzó en el camino de una osa grizzly con sus dos oseznos en el mes de agosto de 1823. Se encontraba en las orillas del río Grande, en el que hoy es el condado de Perkins. Y antes de que pudiera ahuyentar a la osa con su fusil, ésta lo atacó con violencia acorralándolo en el suelo.
Glass trató de defenderse con un cuchillo, apuñalándola repetidas veces. Pero no sirvió de nada. La osa lo zarpeó con fiereza, causándole múltiples heridas enormes y profundas. La escena reconstruida en The Revenant refleja fielmente la crudeza del suceso y la violencia incontenible del animal.
Después del forcejeo, Glass consiguió matarla con la ayuda de John Fitzgerald y Jim Bridger, pero ya estaba gravemente herido y sin posibilidad de caminar.

Fuente de la imagen: 20th Century Fox
Ante tal escenario, el equipo de expedición consideró que las heridas eran mortales y que Glass no sobreviviría. Por lo que designaron a dos voluntarios para acompañar al cazador hasta su muerte. Fueron precisamente Bridger y Fitzgerald quienes se ofrecieron, dejando a los demás continuar su camino.
Ambos compañeros se dispusieron entonces a cavar la tumba de Glass, hasta que de repente se vieron interrumpidos de nuevo por los arikaras. Buscando resolver su situación, tomaron sus armas y se fueron. Dejaron a Glass solo y a la intemperie en el bosque e informaron al líder de la misión, falsamente, que ya había muerto.
El regreso y la supervivencia de Hugh Glass
Glass estaba solo. No tenía armas ni equipo y se encontraba en nefastas condiciones. Tenía una pierna rota, heridas en la espalda tan grandes y profundas que dejaban expuestas sus costillas e infección en cortes por todo el cuerpo. Estaba a una distancia de más de 300 km del pueblo más cercano, el Fuerte Kiowa, en Missouri. Y definitivamente, todas las probabilidades en su contra.
En un acto de supervivencia extrema, buscó la forma de curar su pierna vendándola con lo poco que le habían dejado sus compañeros. Se ayudó de gusanos y otros insectos para limpiar sus heridas de carne muerta y evitar la gangrena. Comenzó a trasladarse arrastrándose por el suelo y se dirigió hacia el río Cheyenne para huir de la hostilidad de las tribus locales.
Después de seis semanas llegó al río y pasó todo ese tiempo sobreviviendo a base de raíces y bayas silvestres. Una de las escenas más sorprendentes de la película retrata el momento en que Glass se alimenta de la carne cruda de un bisonte, que en realidad pudo conseguir espantando a unos lobos que lo habían matado.
Una vez en el río Cheyenne, creó una balsa con lo que pudo y descendió el cauce hasta llegar a Kiowa. Durante ese trayecto tuvo la suerte de encontrarse con unos nativos amistosos que cosieron sus heridas, hecho que literalmente le ayudó a salvar su vida.

Fuente de la imagen: Wikipedia
Un tiempo después de su inusitada recuperación, se marcó el objetivo de la venganza contra los que lo habían abandonado. Dejando de lado a Bridger, por ser demasiado joven, buscó incansablemente a Fitzgerald para matarlo. Lo salvó que se había enrolado en el ejército y no podía asesinarlo, pero lo amenazó con que jamás saliera, ya que él estaría esperando para volver a encontrarlo.
Hugh Glass murió finalmente en el invierno de 1933 en el río Yellowstone, tras un ataque de los arikara. Los eternos enemigos en la sombra que lo habían perseguido durante casi toda su vida.
24 agosto, 2023 a las 01:03
Very interesting information!Perfect just what I was looking for!
12 agosto, 2023 a las 02:00
Hello! I simply want to give a huge thumbs up for the great data you could have right here on this post. I can be coming again to your blog for more soon.
18 junio, 2023 a las 16:56
hey there and thank you on your information – I have definitely picked up anything new from right here. I did then again expertise several technical points using this web site, since I experienced to reload the web site lots of instances previous to I may just get it to load properly. I had been considering if your hosting is OK? Now not that I’m complaining, however sluggish loading instances instances will very frequently have an effect on your placement in google and could harm your quality ranking if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my email and could look out for much extra of your respective interesting content. Ensure that you replace this once more very soon..
1 junio, 2023 a las 20:57
I conceive this site contains very good indited subject matter blog posts.
1 junio, 2023 a las 18:31
This design is wicked! You certainly know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!
27 mayo, 2023 a las 21:22
I got what you intend,saved to favorites, very decent web site.
25 mayo, 2023 a las 20:30
Well I sincerely enjoyed studying it. This information provided by you is very helpful for proper planning.
5 mayo, 2023 a las 09:42
You could definitely see your expertise in the paintings you write. The sector hopes for more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe. All the time go after your heart.
30 abril, 2023 a las 17:03
We are a gaggle of volunteers and starting a new scheme in our community. Your website provided us with valuable information to work on. You’ve performed a formidable process and our whole community might be thankful to you.
22 abril, 2023 a las 07:47
This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!
2 marzo, 2023 a las 04:54
Throughout the grand pattern of things you’ll receive a B+ for hard work. Where you actually lost me ended up being on your specifics. You know, they say, details make or break the argument.. And that couldn’t be much more accurate in this article. Having said that, allow me tell you what did give good results. Your article (parts of it) is certainly quite convincing and that is most likely the reason why I am taking an effort to opine. I do not really make it a regular habit of doing that. Secondly, even though I can notice a jumps in logic you make, I am definitely not sure of just how you seem to unite your points which produce the final result. For the moment I shall yield to your position but wish in the future you actually link your dots better.
1 marzo, 2023 a las 21:03
I do trust all of the ideas you’ve offered for your post. They’re really convincing and will definitely work. Still, the posts are very short for novices. May you please extend them a little from next time? Thank you for the post.
17 febrero, 2023 a las 12:52
Definitely consider that that you said. Your favourite justification seemed to be on the internet the simplest factor to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed whilst folks think about issues that they plainly don’t recognise about. You managed to hit the nail upon the top and also outlined out the whole thing with no need side-effects , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thank you
15 febrero, 2023 a las 05:00
Real clear website , appreciate it for this post.
10 enero, 2023 a las 00:12
Muchos Gracias for your article.Really thank you! Cool.
9 enero, 2023 a las 17:23
Muchos Gracias for your article.Really thank you! Cool.
9 enero, 2023 a las 15:03
Definitely, what a great blog and revealing posts, I definitely will bookmark your site. Best Regards!
31 diciembre, 2022 a las 00:28
Hi my friend! I want to say that this post is amazing, nice written and include approximately all significant infos. I would like to see more posts like this.
29 diciembre, 2022 a las 20:09
Im no longer certain the place you’re getting your information, but great topic. I needs to spend a while learning more or figuring out more. Thanks for magnificent info I used to be on the lookout for this info for my mission.
29 diciembre, 2022 a las 00:09
Thanks-a-mundo for the post.Really thank you! Awesome.
28 diciembre, 2022 a las 15:49
I reckon something truly special in this website.
28 diciembre, 2022 a las 05:41
As a Newbie, I am always searching online for articles that can help me. Thank you
27 diciembre, 2022 a las 11:14
Hi there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading your articles. Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics? Thanks a ton!
26 diciembre, 2022 a las 12:30
What i don’t realize is actually how you’re not actually much more well-liked than you may be now. You’re very intelligent. You realize therefore significantly relating to this subject, produced me personally consider it from a lot of varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it is one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs great. Always maintain it up!
25 diciembre, 2022 a las 22:25
You have remarked very interesting details! ps nice internet site. «The empires of the future are the empires of the mind.» by Sir Winston Leonard Spenser Churchill.
25 diciembre, 2022 a las 14:40
Currently it looks like WordPress is the best blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?
22 diciembre, 2022 a las 11:37
Thankyou for this rattling post, I am glad I observed this web site on yahoo.
22 diciembre, 2022 a las 02:42
I like what you guys tend to be up too. This sort of clever work and exposure! Keep up the great works guys I’ve you guys to blogroll.
21 diciembre, 2022 a las 09:25
Loving the info on this website , you have done outstanding job on the articles.
20 diciembre, 2022 a las 21:51
Keep functioning ,great job!
20 diciembre, 2022 a las 11:08
I am pleased that I discovered this website, exactly the right info that I was looking for! .
20 diciembre, 2022 a las 01:59
I think other site proprietors should take this site as an model, very clean and fantastic user genial style and design, let alone the content. You’re an expert in this topic!
18 diciembre, 2022 a las 17:53
Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with a few pics to drive the message home a little bit, but instead of that, this is magnificent blog. An excellent read. I will certainly be back.
18 diciembre, 2022 a las 17:50
Nice read, I just passed this onto a friend who was doing a little research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile Thus let me rephrase that: Thank you for lunch! «High living and high thinking are poles apart.» by B. J. Gupta.
18 diciembre, 2022 a las 01:53
Dead composed content, regards for entropy.
16 diciembre, 2022 a las 06:49
I like this web site so much, saved to favorites.
14 diciembre, 2022 a las 02:09
I’d incessantly want to be update on new blog posts on this site, bookmarked! .
5 diciembre, 2022 a las 14:51
Thank you for another informative web site. Where else could I am getting that kind of info written in such a perfect means? I have a project that I’m simply now operating on, and I have been on the glance out for such information.